Zuid Korea heeft het!! - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Jeroen Schaik - WaarBenJij.nu Zuid Korea heeft het!! - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Jeroen Schaik - WaarBenJij.nu

Zuid Korea heeft het!!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

06 September 2013 | Japan, Fukuoka

Ten tijde van het schrijven van dit blog ben ik al weer vertrokken uit Busan en onderweg naar Japan.

De afgelopen dagen, vanaf afgelopen zaterdag, heb ik dus in Busan vertoefd. Busan is de 2e stad van Zuid Korea en heeft zo'n 4,6 miljoen inwoners. Deze stad is onder de Koreanen vooral bekend als vakantie/weekend oord. Het heeft dus ook alle eigenschappen van zo'n stad, dezelfde zoals we deze allemaal waarschijnlijk wel kennen. Overvolle stranden (zeker in het weekend), drukke boulevards en zat terrasjes waar je even kunt realexen. Ook de clubs en pubs zijn ruimschoots aanwezig. Helaas was er wat dat betreft weinig te beleven omdat het hier ook buiten het seizoen is.

Gelukkig heeft Busan ook meer te bieden dan alleen strand-vakantie-vermaak. Ook hier zijn er weer aantal tempels en monumenten die het bezoeken meer dan waard zijn. Degene die er wat mij betreft wel uitsprong Beomeo-sa tempel. Hoewel Busan best een drukke en moderne stad is, straalt deze tempel een oase van rust uit. Hij ligt dan ook aan de rand van de stad, midden in het bos en aan de voet van een berg. Een aaneenschakeling van prachtige gebouwen met hun kenmerkende bouwstijl en prachtige kleuren. Wat het verder nog bijzonder maakte is dat deze tempel nog in gebruik is en het zelfs mogelijk is om een nachtje tussen de monniken te overnachten zodat je zelf kunt ervaren hoe het is om in volledige harmonie met jezelf en de omgeving te leven. Nu had ik de keuze, of hier overnachten, of 's avonds nog een biertje doen in de kroeg. Laten we zeggen dat ik de weg van alternatieve meditatie gevolgd heb....

Waar ze in dit land ook erg gek van zijn is vis. Overal kom je wel tentjes tegen waar je vis kunt eten. De bakken met de nog levende vis staan voor de deur. Voor binnenkomst kies je uit wat je hebben wilt. Binnen wordt deze klaar gemaakt en vervolgens kan je deze lekker oppeuzelen. Deze vis moet natuurlijk ook ergens gekocht worden. De grootste markt hiervoor in dit land is de Jagalchi Fish Market. Een grote weer-war van kraampjes waarbij al het 'lekkers' wat de zee te bieden heeft kunt krijgen. Alles wordt ook live ontvelt of ontdaan van graat en alles wat verder niet in een vis thuis hoort. Bijzonder was ook het bereiden van een paling. Nog levend uit de waterbak. Met een stevige pin in het puntje van de staart op de snijplank vastzetten en in 1 soepele beweging het beest ontdoen van zijn vel. Uiteraard maakt de paling dan nog wel spartelende zwembewegingen!! Er bijzinder om mee te maken.
Verder heb ik er ook 'vissen'  gezien waarvan ik het bestaan niet eens kende.

Zoals wellicht bekend heeft Japan in 15-honderdnogwat geprobeerd Zuid Korea te bezetten. Dit is niet zachtzinnig gegaan. Japan heeft dan ook met vlag en wimpel gewonnen en het duurde even voordat de Koreanen weer terug konden slaan. Van deze oorlog zie je in dit land ook zat monumenten terug. Een complex met meerdere van deze monumenten heb ik op woensdag bezocht. Een eigen monument voor een aantal dappere soldaten of voor een aantal heldhaftige officieren een momument. Best indrukwekkend allemaal. Toppunt was alleen wel een monument opgericht ter nagedachtenis aan 2 vrouwen dit ten tijde van de oorlog de Japanse agressor te lijf gingen met dakpannen. Dan slaat mijn fantasie toch een beetje op hol. Stel: er komen 100+ mannen op je af gedenderd, schreeuwen, getrokken zwaarden en met grote schilden en jij besluit als vrouw om met dakpannen te gaan gooien!! Ja ja.... goed.... hmmm. Doet me denken een verhaal wat ik wel eens, sterker al een keertje of 50, gehoord heb. Iemand, desbetreffende benoem ik hier niet bij naam, ging eens naar een voetbalwedstrijd. De persoon in kwestie was fan van een niet nader te benoemen miezerig voetbalclub uit Abcoude noord. Deze persoon vond het voor aanvang van de wedstijd tegen de mooiste club van Nederland (en dat kan er maar 1 zijn) nodig om met stenen naar de ME te gaan gooien. Hoewel dit ook vrij onnozel is kan ik me toch niet voorstellen dat we voor deze daad, jaren na dato, alsnog een monument voor gaan oprichten.

Wat je in Busan ook veel tegenkomt zijn Amerikanen. Vaak in Zuid Korea als militair vanuit de UN gestationeerd en dan voor een paar dagen in Busan. Het is namelijk maximaal 3 uur met de trein dus voor een paar dagen weg een prima trip. Als ze wat langer vrij hebben laten ze een enkele keer hun vriendin over komen. Tijdens 1 van mijn avondjes in een lokaal restaurant zat ik naast zo'n stelletje. Wat ik toen meemaakte moet ik even aan dit blog toevertrouwen. Een gevoel van plaatsvervangende schaamte kwam in me op.
In de betere Koreaanse restaurants kan je over het algemeen goed eten. De sfeer en setting is goed en personeel is vrij realexed. Ik zat dus in zo'n restaurant waar ik zat te genieten van een Italiaans gerecht. Naast me kwam dus het bewuste Amerikaanse kopppeltje zitten. Hoe kon ik zien dat het Amerkanen waren: slobber kleding met 'stars and stripes', iets gezet en beide verveeld om zich heen kijkend zonder een wordt te wisselen. Na hun bestelling, na wat later bleek een pastatje te zijn, stond de man op en kwam een kwartier later terug met een plastic tasje. Net op tijd voor het opdienen van de hoofdmaaltijd. Ze waren goed en wel begonnen met hun pasta toen het plastic tasje open gemaakt werd. Er bleek dus nog even een lading gefrituurde kippenvleugeltjes gehaald te zijn bij een andere tent en deze werden gelijk met de pasta genuttigd. Je zal maar honger hebben.... Ook het personeel ter plaatse ging dit duidelijk wat te ver en verzocht dringend doch vriendelijk het zakje te sluiten. Verveeld en vol onbegrip werd dit uiteindelijk ook gedaan.

Op het moment van het schrijven van dit deel van het blog ben ik Busan al weer uit en zit ik midden op Japanse zee. Met een zogenaamde Jet Foil boot scheur ik met een gangetje of 70 km/u over het water naar Fukuoka in Japan. Dit duurt ongeveer een uurtje of 3. Fukuoka ligt in het uiterste zuiden van Japan en zal de start zijn van mijn trip in dit land. De komende 15+ dagen zal ik bezig zijn om naar Tokyo te komen. Japan, een nieuw land met hopelijk veel nieuwe indrukken.

Zuid Korea heeft me in vele opzichten ook positief verrast. Ik had verwacht dat dit land ver voor ons uit zou lopen waar het gaat om technologie e.d. Die indruk had ik toen ik er was echter niet. De mensen zijn ook super aardig en, zodra ze achter hun mobiele telefoon vandaan komen, best open en geintresseerd. Ik sluit hier dus ook met een zeer goed gevoel af en hoop hier zeker nog eens terug te komen. 

Tot zo ver voor deze keer.

Groet Jeroen

  • 06 September 2013 - 21:06

    Jouri En Annechien:

    Verveelde amerikanen.....
    Voedsel in zakjes......
    Vis die z'n best nog doet......
    Tempeltje......
    Monnikje.......
    Biertje......

    Hier is het gewoon crisis :-)

    Ga dan nog maar ff lekker genieten en wij hebben genoten van je blog!

    네덜란드 인사말
    Greetings from Holland

  • 12 September 2013 - 15:13

    Michel:

    Kerel!

    Goeie berichten en leuke blog!
    Succes in Japan, als ik kon kwam ik ff langs:)

    Groeten van 'waar is miezemuis'

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Fukuoka

Jeroen

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 25870

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 28 September 2013

De Azië ontdekking

11 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Omdat het kan....

Landen bezocht: